Grafisch Lyceum Rotterdam Grafisch Lyceum Rotterdam

MEDIAMANAGEMENT

Mediaproducties begeleiden, evenementen organiseren, klanten adviseren, omzetten binnenhalen, alles regelen rondom tv- of filmopnamen. Dat leer je in de opleiding Mediamanagement. Een uitdagende studie voor commerciële talenten en mensen die de touwtjes graag in handen nemen.

Hoe bevorder je in een mediabedrijf de omzet van media-uitingen? En hoe zorg je ervoor dat de mediaprojecten goed begeleid worden, dat klanten altijd een uitstekend advies krijgen en dat medewerkers goed functioneren? Dat is de uitdaging van de manager in de creatieve industrie. De opleiding Mediamanagement is een ideale studie voor mensen die commercieel en organisatorisch sterk zijn, creatief zijn in het vinden van oplossingen en die graag samenwerken.

 
 
 
 

Opleiding

In de opleiding Mediamanagement krijg je diverse vakken op het gebied van management, bedrijfskunde, economie, planning en logistiek, projectmanagement, kwaliteitszorg en marketing. Daarnaast leer je alles over de productie van printmedia en digitale media. Maar ook de begeleiding van film- en videoproducties komt aan bod! Natuurlijk krijg je ook algemene vakken als Nederlands en Engels, want taalvaardigheid is in dit vakgebied heel belangrijk. Ook rekenen, maatschappijleer en sport staan op het programma. Heel afwisselend dus!

In de opleiding werk je regelmatig aan leuke en realistische projecten die ene goed beeld geven van het beroep. In het laatste jaar studeer je af binnen een bedrijf, werk je mee aan een grote mediaproductie zoals het Jaarboek of een evenement zoals de jaarlijkse Chaosweek op het GLR. Samenwerken is hierbij het toverwoord, want zulke projecten doe je nooit alleen.

Praktijk

Praktijkervaring speelt een grote rol op het Grafisch Lyceum Rotterdam. De school heeft uitgebreide mogelijkheden om zelf media te produceren, zoals een inpandige drukkerij en diverse AV-studio's. Ook praktijkervaring opdoen in de wereld van media en communicatie is belangrijk voor je toekomst. In het laatste jaar van de opleiding doe je dan ook praktijkervaring op in een stage.

Jouw toekomst

Na afloop van je studie kun je aan de slag bij communicatiebureaus, reclamebureaus, gespecialiseerde ontwerp- en vormgevingstudio's, evenementen- en organisatiebureaus, webdesignbureaus, multimediabedrijven, audiovisuele bedrijven, drukkerijen en uitgeverijen. Je kunt ook je eigen bedrijf beginnen, veel studenten hebben zo een mooie carrière opgebouwd. Verder leren in het hbo is uiteraard ook een optie, bijvoorbeeld Communicatiemanagement, Commerciële economie of Media & Entertainment Management.

Iets voor jou?

Mediamanagement is een opleiding voor ondernemende studenten met organisatietalent en mensenkennis. Ben jij die inspirerende persoonlijkheid waar de mediawereld op wacht? Wil jij een goede manager in de creatieve industrie worden, die precies weet wat er bij de productie van media komt kijken, zowel technisch, commercieel als qua bedrijfsvoering? Lijkt het je leuk om projecten te begeleiden en heb je ook belangstelling voor techniek? En zoek je een dynamische baan waarbij je niet de hele dag achter een bureau zit? Dan is dit een opleiding voor jou!

Toelating

Bij alle opleidingen van het Grafisch Lyceum Rotterdam is er een toelatingsprocedure. Bij Mediamanagement bestaat de intake uit drie onderdelen;

  • Een uitgebreide schriftelijke opdracht. We kijken o.a. naar je schriftelijke taalvaardigheid.
  • Een intake van een dagdeel op school waarbij je diverse opdrachten in teamvorm moet uitvoeren. Hier kijken we o.a. naar motivatie en daadkracht.
  • Een digitale beroepsbeeldentest die een duidelijk beeld schetst of jouw competenties overeenkomen met de competenties van het beroep.
rss hyves facebook myspace twitter e-mail print | meer

FACTS

Niveau: 4
Duur: 3 jaar
Vorm: BOL
Toelating: VMBO (vanaf kaderberoepsgerichte leerweg)