Interview Mark Welbedacht

Mark Welbedacht is liefhebber van muziek, films, festivals en vorm. Dat laatste bracht hem bij het GLR. In 2006 heeft hij de opleiding Grafisch vormgeven (masterclass) afgerond.

Grafisch vormgeven

'Voordat ik op het GLR begon, had ik een opleiding tot systeembeheerder achter de rug. Tijdens die opleiding merkte ik dat ik het leuker vond cd-hoesjes, websites en flyers te ontwerpen dan om systeembeheerder te zijn. Ik heb op het GLR de studierichting Grafisch vormgeven (masterclass) gevolgd. Je wordt dan opgeleid tot vormgever/dtp’er. Dat wil zeggen dat je verantwoordelijk bent voor de grafische uitwerking van een product. De toevoeging ‘masterclass’ betekent dat de opdrachten die je krijgt uit de praktijk komen. De lat ligt hierdoor hoger dan normaal. Er zijn namelijk echte klanten mee gemoeid. Er wordt van je verwacht dat je een professionele houding hebt en professioneel werk maakt.' 

Het GLR heeft me leren kijken”

Leren kijken

'De basis die je meekrijgt op het GLR over vormgeven, drukwerk, internet, etc. is van grote waarde. Je komt in aanraking met veel verschillende aspecten van het vak. Maar er is ook ruimte om je te oriënteren in één bepaalde richting. Ik heb geleerd om grafische stijlen te ontleden en te begrijpen. Welke beslissingen heeft een fotograaf, art director, regisseur of vormgever gemaakt? Het GLR heeft mij leren kijken…'

'In de toekomst wil ik blijven leren en ontwikkelen. Mooie dingen maken, mooie dingen ontdekken!'

Reclamebureau

'Ik werk momenteel bij een reclamebureau. Ik ben verantwoordelijk voor de vormgeving van websites en online campagnes, maar hou me ook bezig met audiovisuele media zoals montage van filmpjes en tv-commercials. Als je nieuwsgierig bent en het leuk vind om nieuwe dingen te leren, verzinnen en te ontdekken is het werken in de reclame erg leuk. Het reclamebureau waar ik werk, behoort tot een van de grootste van Nederland. Het is leuk om te zien hoe landelijke campagnes worden bedacht en uitgerold. Werken in de reclame is hard (alleen de beste ideeën overleven), erg divers en uitdagend. In de toekomst wil ik blijven leren en blijven ontwikkelen. Mooie dingen maken, mooie dingen ontdekken!’