<

Interview Rudy Massar

Rudy Massar sloot in 1995 zijn opleiding aan het GLR af. Sindsdien heeft als 3D artist onder meer gewerkt aan de game Killzone.

Alles analoog

‘Na het voortgezet onderwijs op de 'Grafische School' ben ik doorgestroomd naar de opleiding MRTO (tegenwoordig: Mediavormgeven). Net als vele anderen wilde ik het creatieve vak in en in deze opleiding werd je klaargestoomd tot vormgever/dtp’er. We stonden aan de wieg van het digitale tijdperk, maar het meeste was analoog en handwerk. Iedereen had tekenpennen die altijd wel kwijt waren of waarvan de vulling telkens verstopte. Fotografie, videobewerking was ook echt knip- en plakwerk.’

Fotografie, videobewerking was echt knip- en plakwerk”

Stage

‘De stageperiode op het GLR is voor mij het meest waardevol geweest. Het toenmalige Media Lab bestond uit twee docenten en twee stagiairs. We deden hier onderzoek op het gebied van “new media technology”, onder andere door mini-producties te maken voor het bedrijfsleven. We maakten bijvoorbeeld interactieve applicaties, websites, 3D-animaties en een reclamecampagne. Hierdoor vergaarde we een hoop inzicht in software en workflow.’

Kinderschoenen

‘Multimedia stond in de kinderschoenen dus opleidingen hiervoor bestonden er niet. De informatie en ervaringen die we door de mini-producties vergaarden, waren enorm waardevol voor nieuwe lesprogramma’s. Mijn stageperiode werd nog verlengd met een extra jaar als vaste kracht in het Media Lab. In deze tijd heb ik me verdiept in 3D computer graphics en animation achter een SGI workstation en Alias Wavefront software. Twintig jaar geleden had je onbetaalbare krachtige workstations en 3D-software nodig, nu is dat gelukkig een stuk toegankelijker geworden. Het heeft ertoe geleid dat het nu m’n beroep is geworden.’

Werk van Rudy: Dark Kiss Demon Portrait

Character Artist

‘In 2005 ben ik bij Guerrilla gaan werken, een Amsterdamse game developer die spellen ontwikkelt onder de vleugels van Sony Computer Entertainment. Ik heb onder meer gewerkt aan de Killzone-games. Ik heb me vooral bezig gehouden met de 3D characters (personages). Je modelleert een character in de computer volgens een 2D-ontwerp van de art department. Wanneer het 3D-model klaar is, dan balanseer je kleuren, textuur en materiaaluitdrukking. Als Character Artist ben je niet alleen technisch bezig, maar ook artistiek. Bij het tot stand komen van een 3D-character krijgen alle onderdelen aandacht: anatomie, kleding, materiaaluitdrukking (bijv. kleding, metaal en levensecht huid).’

Zelfstandig

‘Na acht jaar bij Guerrilla te hebben gewerkt, ben ik verder gegaan als zelfstandige. Ik wilde mijn specialisatie breder inzetten om naast games ook characters te maken voor film/cinematic en collectibles/action figures. Met een specialisatie als deze, heb je vooral te maken met buitenlandse studio’s. Al snel kwam ik erachter dat de meeste studio’s de mensen onsite wilden hebben. Ik ben naar Londen verhuisd om te gaan werken bij MPC (Moving Picture Company), een grote VFX-studio. Hier heb ik onder andere gewerkt aan films als The Jungle Book, Cinderella, Fantastic beasts and where to find them, Pirates of the Caribbean: Dead men tell no tales en nog een aantal andere spannende films. Nu werk ik bij ILM (Industrial Light & Magic), pioniers van CGI en digital VFX die al 40 jaar bestaat.’