<

27-08-2020

De Spot op.... Bas de Rooij

We leven in een vreemde tijd. Er is inmiddels veel veranderd in de maatschappij door corona, maar dat dit niet altijd negatief hoeft te zijn, bewijst student Mediamaker Bas de Rooij. Hij begon de coronaperiode negatief, maar wist er een positieve draai aan te geven. Juist door corona heeft hij het drukker dan ooit.

Met zijn bedrijf BDR Productions maakt Bas videocontent en helpt hij bedrijven met het gebruik van sociale media. Vóór corona had hij zeven verschillende bruiloften in zijn agenda staan waar hij zou filmen. ‘Die werden allemaal afgezegd, dus daar ging mijn inkomen’, vertelt Bas voor de camera van zijn laptop. ‘Dat is een van de redenen waarom ik heel erg baalde in de beginperiode van corona. Ik kon opeens niks meer doen en dat creëerde een beetje een negatieve lading.’ Gelukkig kwam daar snel verandering in. Het duurde niet lang voordat er nieuwe klussen binnenstroomden. Verschillende bedrijven huurden Bas in als sociale media-expert.

Ruimte voor sociale media

‘Heel veel bedrijven zijn op slot gegaan of hebben minder te doen omdat ze vanuit huis werken. Dit zorgde ervoor dat er meer ruimte kwam voor sociale media. Bedrijven gaan anders denken om nog steeds klanten te trekken en daarvoor zetten ze sociale media in,’ vervolgt Bas zijn verhaal. Muller en Co is een restaurant in Berkel en Rodenrijs dat de deuren maandenlang moest sluiten. Toen kwamen zij op het idee om eten te verkopen vanuit een kar. Daar kwam Bas in het spel. ‘Muller en Co wilde hun nieuwe idee presenteren aan de buitenwereld, maar ze hadden niet veel ervaring met sociale media. Daarom huurden ze mij in, zodat ik ze kon helpen. Ik leer hen hoe ze gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Twitter en hoe ze op die platformen meer volgers kunnen krijgen. Ik heb voor hen ook een video gemaakt, die is al meer dan 15.000 keer bekeken. Doordat zij nu weten hoe ze hun sociale media moeten inzetten, kregen ze meer klanten voor de etenskar en daarmee meer inkomsten. Het is leuk om te zien hoe bedrijven iets negatiefs proberen om te zetten in positiviteit en creatief omgaan met de veranderingen.’

Door corona nieuwe klussen

Inmiddels heeft Bas door corona vijf grote klussen te pakken. Deze klussen verschillen van het maken van logo’s tot het filmen van een promotievideo en het bijhouden van sociale media. ‘Zonder corona had ik nooit deze klussen gekregen en had ik deze lijntjes niet uit kunnen zetten. Corona zorgt voor een focus op nieuwe dingen. Bedrijven leren veel beter hoe ze moeten omgaan met sociale media en ze zien de toegevoegde waarde daarvan.’

Toekomst

Wel denkt Bas dat als alles weer terug naar normaal gaat, dit komt te vervallen. ‘Dan is er geen tijd meer voor sociale media, omdat de medewerkers weer hun originele taken gaan uitvoeren. Maar bedrijven hebben nu wel geleerd wat sociale media kunnen doen. Misschien willen ze in de toekomst wel geld uitgeven aan iemand die de sociale media verzorgd of die af en toe video’s daarvoor maakt, als zij zelf niet de tijd hebben. Zonder de coronacrisis hadden zij in ieder geval dat inzicht niet gehad. En mij heeft het een hoop extra inkomsten opgeleverd en hopelijk gaan ze mij in de toekomst vaker inhuren.’