<

03-12-2018

Taart van Vodafone

Ieder jaar krijgen tweedejaars studenten van de opleiding AV-specialist de opdracht om een tv-commercial naar keuze na te maken. Dit jaar koos een van de groepjes voor een commercial van telecomaanbieder Vodafone. Niet zonder succes. De marketeers van Vodafone waren zo onder de indruk van het resultaat, dat zij naar het GLR kwamen om de studenten te verrassen met taart en een prijs.

Door Rick van der Linden

Bij de opdracht om een commercial na te maken, komt heel wat kijken. De studenten moeten letten op timing, belichting, camerastandpunten, kleurcorrectie en veel meer. Dit is een project waar de AV-specialisten zeven weken lang minimaal vier uur per week aan werken. En het begint allemaal met het kiezen van een commercial.

Niet bepaald makkelijk

Guus, Jarno, Mirthe, Brian en Jamie (klas A2VP) kozen na lang overleg een commercial van Vodafone. ‘Ik kende de commercial en vond het een heel vet idee om deze na te maken’, vertelt Guus. ‘Ik moest de rest van mijn groepje wel overtuigen, want het is nou niet bepaald een makkelijke opdracht die we onszelf geven. Je moet met zoveel dingen rekening houden’. 

Uit z’n plaat

Tijdens de opnames moesten Jamie en Mirthe heel dicht langs een tram lopen. ‘De machinist vond dit niet heel tof en schoot uit z’n plaat. Maar omdat wij dat shot écht nodig hadden, konden we onze excuses niet maken en moesten we doorgaan met filmen… alles voor het perfecte shot.’

Dak brandweerkazerne

Gelukkig verliep niet de hele shoot zo hectisch. Naast het filmen, animeren en monteren moesten de studenten ook allerlei afspraken maken, bijvoorbeeld met de brandweer. ‘Wij wilden graag op het dak van een brandweerkazerne filmen. Dit mag natuurlijk niet zomaar. Na wat heen en weer bellen vonden de brandweermannen het goed, op één voorwaarde; dat zij ons mochten vertellen wat hun werk bij de brandweer inhoudt. Erg leuk, zo hoor je nog eens wat’, vertelt Jarno.

Logo animeren

Brian heeft het logo van Vodafone opnieuw geanimeerd. ‘Vaak animeren bedrijven hun logo tegen een neutrale achtergrond. Op die manier kan je zo’n logo heel makkelijk ‘uitknippen’ en hergebruiken. Vodafone doet dit nooit, dus we moesten het logo zelf helemaal opnieuw animeren. Het heeft me wat avondjes gekost maar het was een leuk en leerzaam proces.’ Dit was één van de laatste stappen. Hierna was de commercial eindelijk klaar.

Tweet

Alleen het namaken van de commercial was niet genoeg voor deze ambitieuze groep. Ze waren vastberaden. Vodafone moest dit zien. ‘We stuurden een tweet de wereld in waarin we Vodafone tagden en belden hun klantenservice. Zo kregen we al snel contact met ze, maar daarna bleef het opeens angstvallig stil. We dachten dat dit het was en er uiteindelijk niks mee gedaan werd’, vertelt Guus lachend. 

Taart

Op 29 november kwam daar verandering in! Twee medewerkers van het telecombedrijf reisden vanuit Maastricht af naar Rotterdam om de studenten in het zonnetje te zetten. De hele klas werd getrakteerd op taart en de vijf makers van de commercial mogen een opname van The Voice of Holland bijwonen. Hun talent, vastberadenheid en doorzettingsvermogen werden geprezen. Gefeliciteerd toppers! 

Remake Commercial Ready to rock