Inloggen MBO

Studenten kunnen hieronder inloggen op Mijn GLR en Osiris. Ouders van studenten jonger dan 18 jaar, kunnen via de onderste knop inloggen op het ouderportaal van Osiris. Meer info vind je HIER.

Inloggen VMBO

Ga naar de vmbo-site en bekijk smoelenboek, documenten en foto’s.

BramBorsje

  • /
  • Alumni - Bram Borsje

‘De hele wereld bestaat uit grafische vormgeving’

Bram Borsje studeerde van 1981 tot 1986 op de Rotterdamse Grafische School, de voorloper van het GLR. Hij volgde de toen net gestarte Reproductie Teken Opleiding (RTO) en werkt sindsdien als grafisch ontwerper, dtp’er en illustrator. ‘Ik kijk met enorm veel plezier terug op mijn schooltijd, ik geloof dat ik in een van de eerste klassen zat die afstudeerden in deze opleiding.’

‘Vroeger zat ik altijd te tekenen en na de middelbare school wist ik niet wat ik voor opleiding moest doen. Mijn moeder las in de krant dat er een nieuwe opleiding was in Rotterdam: RTO en dat dit echt iets voor mij kon zijn. Ik deed toelatingsexamen en werd aangenomen. We kregen vakken als werktekenen, natuurtekenen, perspectieftekenen, fotografie, lettertekenen en kalligrafie. Het was op mijn lijf geschreven en ik heb de opleiding met veel plezier en goede cijfers doorlopen.’

Precies blijven

‘In die tijd moest je zetwerk uitrekenen, uitschrijven, en was je altijd bezig om de typografie aan te passen, de spatiëring vooral. Dit precieze klusje en ook het begrijpen hoe drukwerk gemaakt wordt, heeft mij veel opgeleverd. Ook in het digitale tijdperk nu! Er wordt vaak vanuit gegaan dat de computer nu het werk doet, maar ook in digitaal werk moet je precies blijven en typografie vaak af- en aanspatiëren. Goede afbrekingen maken in teksten en vele typografische en grafische ‘trucs’ uitvoeren om je werk beter te maken.’ 
 

Knip- en plaktijdperk

‘Nadat ik in 1986 van de Grafische School kwam, ging ik werken bij reclamebureaus en werktekenstudio’s, zo heette dat toen. Het was in het ‘knip- en plaktijdperk’ zoals ik dit altijd noem, ver voordat computers hun intrede deden. Het vak was compleet anders. We werkten met een doka, tekentafels, zetwerk, plakken, knippen en lay-outen op karton. Het is nu bijna niet meer voor te stellen. Het huidige dtp noemde men toen werktekenaar. Toen de computer kwam, heb ik mezelf aangeleerd om hiermee te werken. Dat was in de jaren 90. Inmiddels ben ik een ervaren digitale ontwerper, dtp’er en illustrator. Gelukkig is één ding altijd gebleven: creativiteit en ideeën moeten vanuit jezelf komen.’

Ups en downs

‘Het vak beoefen ik met zeer veel passie en plezier. In de beginperiode deed ik veel freelance werk bij reclamebureaus. Toen groeide de bomen tot aan de hemel, er was niet zoveel aanbod van mensen die dit vak uitoefenden als nu. Tegenwoordig zijn er veel meer mensen die een grafische of ontwerptechnische opleiding doen. Als ontwerper heb ik veel ups en downs meegemaakt, maar ik ben altijd blijven vechten voor mooi en goed werk, met liefde en passie te vervaardigen. Zo blijf je ‘boven het maaiveld uitsteken’ en kan je de concurrentie aan.’ 

Valse concurrentie

‘Door het grote aanbod vandaag de dag, is er ook veel ‘valse concurrentie’. Ik bedoel hiermee dat iedereen die achter een computer zit, probeert te ontwerpen, ondanks dat ze niet zo’n mooie opleiding tot ontwerper of dtp’er hebben gevolgd. Een goede opleiding volgen en kennis vergaren, vind ik zeer belangrijk om echt goed doordacht en mooi werk te maken. Dat is wat mij drijft. Ik ben, zoals ik altijd zeg tegen mensen, een klein reclamebureautje in mijn eentje, door mijn ervaring en diversiteit in ontwerpen, dtp en illustratie.’ 

Blijf je verdiepen

‘Ik kijk met enorm veel plezier terug op mijn schooltijd, zeker omdat de opleiding die ik deed in de kinderschoenen stond. Ik geloof dat ik in een van de eerste klassen zat die afstudeerden in deze opleiding. Mijn tip voor de nieuwe generatie? Hou van dit prachtige beroep en lees veel, blijf kennis vergaren. Het is een ‘snel vak’, blijf je verdiepen in alles dat creatief is. Bezoek musea, hou je zelf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en kijk vooral goed om je heen. Onze gehele wereld is en bestaat uit grafische vormgeving: van het bordje op de deur thuis tot reclamezuilen in Tokio of Times Square.’
 

Volg ons op