Inloggen MBO

Ga naar Mijn GLR en bekijk je rooster, beoordelingen, documenten en meer.

Inloggen MBO

Inloggen VMBO

Ga naar de vmbo-site en bekijk smoelenboek, documenten en foto’s.

Inloggen VMBO
Naar nieuwsoverzicht

Regisseurin de‘food’-industrie

Niels la Croix

Niels La Croix studeerde in 2005 af op het GLR in de opleiding Grafisch Vormgeven (Masterclass). Tegenwoordig behoort deze oud-student tot de beste reclameregisseurs ter wereld. Hij heeft zich gaandeweg gespecialiseerd in ‘food’ waarbij hij zo non-conventioneel mogelijk probeert te zijn.

‘Waar de passie voor het regisseren van food commercials vandaan komt? Dat zat er al in zonder dat ik het zelf wist. Voordat ik als zzp’er begon, was ik art director bij een bedrijf. Ik was erg betrokken bij de producties en zonder dat ik het wist, had ik al twee of drie kleine commercials geregisseerd. Na het maken van een wereldreis kwam ik tot het besef dat ik liever voor mezelf wilde werken. Maar waar lag mijn passie? Wat wilde ik nou écht? Na lang nadenken en diverse gesprekken, wist ik het antwoord: mijn niche markt was ‘eten’!’

Portfoliowaardig

‘Mijn broer had een foodtruck en ik deed heel zijn branding en fotografie. Ik had voldoende kennis van fotografie, maar food fotografie is andere koek. Ik moest hier goed induiken en begon een soort zelfstudie. Vervolgens huurde ik een studio en ging ik plaatjes schieten. In een dag maakte ik acht foto’s die ik portfoliowaardig vond. Mijn werk viel op, want ik kreeg al snel opdrachten van onder meer Schweppes en Lidl. Vervolgens wilde Old Amsterdam een video voor hun kazen. Ik vond dit superspannend want deze opdracht was behoorlijk anders dan de opdrachten die ik hiervoor had voltooid. Het enige waar ik op vertrouwde is dat ik het goed wilde doen.’

High-end content

‘Op de shoot van Old Amsterdam leerde ik food stylistes kennen. Die brachten me in contact met een filmproductiehuis dat zijn eigen food-tak wilde oprichten. Hier kreeg ik de kans om vrij werk te maken. Dat was de start van mijn high-end content. Ik kreeg daar kansen om te werken voor Philips, waaronder ook een commercial voor de Innergizer (een High Speed-blender). De commercial is nu zo’n vijf jaar oud, maar ik sta er nog steeds voor 100% achter.’ 

Innergizer

Niet alleen watertanden

‘Er zijn wereldwijd zo’n 40 à 50 goeie reclameregisseurs die zich specialiseren in food. Ik wil me graag onderscheiden, onder andere door vernieuwende technieken toe te passen. Ik gebruik soms een robot en dan ben ik wel drie uur bezig om een shot te maken. Ik wil niet alleen een commercial maken die jou laat watertanden. Ik wil je ook een verhaal vertellen. Mijn inspiratie haal ik uit vele zaken, bijvoorbeeld uit het werk van Quentin Tarantino: zijn verhalen en manier van het gevoel overbrengen zijn onwijs vernieuwend. Dat probeer ik ook te zijn. Ik schop graag een beetje tegen de gevestigde orde.’

Vetste opdracht

‘Klanten denken vaak dat zij, net als ik, iets anders willen dan wat er al bestaat. Maar meestal valt dit mee. Ostankino (een Russisch worstenmerk) was juist niet zo’n opdrachtgever. Tijdens mijn pitch dacht ik dat ik de lat al hoog had gelegd qua non-conventionele shots, maar in de praktijk wilden ze steeds gekker en gekker… In dit verhaal komt een vader thuis in zijn blokhut na een heftige sneeuwstorm en gaat hij samen met zijn vrouw en dochter een salade maken met de worsten die hij net heeft gescoord. De shots zijn hard, het mes is vaak in beeld en de voice-over lijkt op die van een Rus uit de onderwereld. En tóch krijg je er trek van! Dat is voor mij de kunst van een goeie foodcommercial.’

Ostankino

Gouden tip

‘Ik ben de enige die doet wat hij doet. Daarmee bedoel ik dat ik mijn eigen stijl heb, ik zou die beschrijven als episch. Over vijf jaar wil ik dat 80% van mijn portfolio vervangen is, want dat betekent dat ik mezelf blijf verbeteren. Vroeger ging ik altijd voor een tien en was ik tevreden met een acht. Tegenwoordig ga ik voor een twaalf, en neem ik pas genoegen met een tien! Mijn tip voor de GLR-studenten? Wees heel kritisch op jezelf. Je krijgt altijd feedback. Luister niet alleen naar ‘wat’ mensen zeggen, maar vooral ook naar ‘waarom’ ze dit zeggen. Daar liggen altijd goeie antwoorden verscholen.’

Volg ons op