Armand Heijder en Sanne Daenen zaten een paar jaar geleden allebei op het GLR, maar hebben elkaar daar nooit ontmoet. Ze leerden elkaar kennen toen de opa van Armand en de oma van Sanne een relatie kregen. Tijdens een familiefeestje raakten ze aan de praat en nu runnen ze samen het succesvolle marketingbureau Merk Maatjes.
Voordat Merk Maatjes ontstond, hadden de twee jonge ondernemers een heel ander plan. Armand vertelt: ‘Wij zijn allebei fanatieke festivalgangers en soms ben je op een festival al kapot voordat het feest begint. Dan loop je te zeulen met je tent, rugtas en nog veel meer. Om een festivalbezoek comfortabeler te maken, hadden wij het idee om een kar te ontwikkelen die je kunt vullen met alles wat je nodig hebt: een wegwerptent, slaapzak, dat soort dingen. Die complete kar kon je dan aanschaffen op het festival. Dit noemden we de ‘Festipack’. Wij waren keihard bezig om het plan te realiseren… en toen kwam corona en viel alles stil.’
Het was voor de twee echter geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Sanne: ‘We werkten ook al samen voor andere klanten en onze zakelijke klik was sterk. Na een half jaar zijn we begonnen met het opzetten van Merk Maatjes. Gedurende het voortraject dachten we na over onze uitstraling. Welke kleuren passen bij onze gewenste identiteit? Welke diensten willen we aanbieden? Omdat we direct een full-service marketingbureau wilden zijn, duurde deze fase best lang. We bedachten veel namen, maar vonden de juiste naam pas toen we onszelf de vraag stelden; Wat zijn we nou eigenlijk? Wij zijn de maatjes voor jouw merk; de Merk Maatjes. Hoe simpel kan het zijn?’
Armand omschrijft een typische dag bij Merk Maatjes als ‘chaotisch, rommelig en nooit hetzelfde’: ‘We zijn echte aanpakkers. Klanten moeten op ieder moment bij ons terechtkunnen. Als we voor de eerste keer een bak koffie drinken met een klant, gaan Sanne en ik eerst een strategiegesprek aan. We proberen erachter te komen waar de klant nu staat en waar die naartoe wil. De fundering moet goed zijn, goeie marketing werkt alleen als de basis in orde is. En daarbij: ik heb liever geen klant dan een ontevreden klant. Dat laatste kan funest zijn voor je bedrijf.’ Sanne maakte zich daar eerst wel zorgen over. ‘Ik vond die gesprekken altijd spannend en ben er iets gevoeliger voor om een goeie harmonie te bewaren. Maar onze manier van werken biedt wel duidelijkheid en structuur.’
‘We hebben leuke klanten die allemaal iets anders doen’, vervolgt ze. ‘Zoals Sport 2000, waar we al een paar jaar de social media voor verzorgen. Voor hen blijven we zoeken naar trends die relevant zijn en waar we leuke social content over kunnen maken. Het meest bijzondere project tot nu toe vind ik ‘The Youth Xperience’, een platform voor jongeren in het Westland. Ik zat in de organisatie van dit project en heb samen met Nicole een merk eromheen gebouwd. Met Merk Maatjes verzorgden we de marketing. Iedere maand lanceerden we een challenge, op het gebied van gezondheid, persoonlijke ontwikkeling en mindset. Het geeft onwijs veel energie als je zo’n maatschappelijk project ziet groeien.’
‘We werken nu met z’n tienen bij Merk Maatjes’, vertellen de twee trots. ‘Vrijwel iedereen is bij ons begonnen als stagiair vanuit een opleiding op het GLR. We zijn dus eigenlijk een mini GLR-alumniclub. Wij merken dat de markt zich ontwikkelt naar een plek die uitnodigt om zelf te onderzoeken waar je interesse ligt. Dat stimuleren wij graag door veel ruimte te bieden om met nieuwe ideeën te komen. Als je vanuit je eigen interesse werk mag doen, dan levert dat de tofste resultaten op!’