Hoe ontwerp je een leeromgeving waar het draait om techniek én beleving? Die vraag stond centraal tijdens een internationale uitwisseling met studenten van de GBS Schule St.Gallen uit Zwitserland. Samen met onze studenten ICT & Mediatechnologie werkten zij aan de inrichting van het XI-lokaal. Een leerzaam project vol creativiteit, samenwerking én cultuurverschillen.
Het XI-lokaal op het GLR is een leeromgeving waar technologie, media en vormgeving samenkomen. Studenten werken hier in multidisciplinaire teams aan het ontwerpen van functionele, slimme ruimtes. Het doel van het project: ruimtes creëren waarin beleving en techniek elkaar versterken, zoals een bioscoopruimte, een interactieve presentatieruimte of een werkplek met slimme toepassingen.
De uitwisseling begon in januari 2025 in Zwitserland. Een van de leslocaties was bijzonder: een oude kerk, omgetoverd tot inspirerende leerplek. Hier leerden de IT-studenten alles over het Internet of Things (IoT): apparaten die via het internet met elkaar communiceren. Denk aan slimme speakers, verlichting en zelfs vergaderruimtes die je op afstand kunt bedienen. Uiteraard werd er ook genoten van de Zwitserse sneeuw. De studenten gingen skiën… met een educatief doel. In hun rugzakken zaten sensoren die data verzamelden over snelheid, locatie en hoogte. Die gegevens werden de volgende dag gebruikt in hun projecten. ‘Ze hebben daar een zogenaamd dollhouse, een poppenhuis op schaal waarin je slimme systemen kunt testen,’ legt docent Sander Bakker uit. ‘Je kunt er lampjes mee aanzetten, een liftje bedienen of sensoren activeren. In Nederland passen studenten dit soort technieken op ware grootte toe in het XI-lokaal.’
In maart kwamen de Zwitserse vormgevers naar Rotterdam. Hier werkten ze samen met onze studenten aan de inrichting van verschillende ruimtes in het XI-lokaal. De teams waren multidisciplinair samengesteld, met zowel vormgevers als techneuten. Student Baldr Kamp is enthousiast: ‘We werken samen met designers en IT-studenten en combineren onze kennis. In mijn team werk ik aan de cinema space, een soort bioscoopruimte. De vormgevers doen het ontwerp, en wij zorgen voor de techniek en het programmeren. Zo komt alles mooi samen.’ Voor Baldr was het werken in teamverband het grootste leermoment. ‘In mijn groep zitten tien mensen, dus je moet goed taken kunnen verdelen. Ik ben nu teamleider en moet bedenken: wat gaan de designers doen? Wat doen de andere IT-studenten? Hoe kunnen we ons project verder uitbreiden? Iedereen moet meedenken. Dat is nieuw voor me, maar ook superleerzaam.’
De uitwisseling was niet alleen leerzaam op technisch vlak. Het was ook een waardevolle culturele ervaring. Studenten leerden samenwerken met mensen uit een andere cultuur en verbeterden hun Engels. Daarnaast ontstaan er vaak vriendschappen en netwerkkansen die later van pas kunnen komen. De Zwitserse student Lisa was verantwoordelijk voor het logo-ontwerp en kijkt positief terug op de ervaring: ‘Het is soms stressvol en druk, veel lopen en doen, maar het is echt een leuke ervaring. Qua communicatie gaat het goed, ze spreken goed Engels en we kunnen goed samenwerken. Ook de verschillen tussen ons maken het leuk. Het zou saai zijn als iedereen hetzelfde was.’
Tijdens een tripje naar de Efteling werd het verschil in mentaliteit tussen Nederlandse en Zwitserse studenten nog extra duidelijk. ‘We gingen met het openbaar vervoer, en toen we aankwamen in Tilburg, zaten de Nederlandse studenten al in de bus,’ vertelt Sander. ‘De Zwitserse studenten stonden nog netjes te wachten. Die hadden niet echt het idee dat je een beetje moet ‘duwen’ om op tijd te komen. In Nederland weet je dat je soms voor je plek in het OV moet vechten, maar de Zwitsers zijn veel beleefder en relaxter. Ze zeggen gewoon: ‘Ga jij maar eerst.’ Dat is natuurlijk heel vriendelijk, maar werkt hier niet altijd.’
De samenwerking tussen het GLR en de GBS Schule St.Gallen is een prachtig voorbeeld van hoe techniek en design elkaar kunnen versterken. Tegelijkertijd laat het zien hoe waardevol internationale projecten zijn voor de ontwikkeling van studenten. Wat begon in een kerk in Zwitserland, eindigde in een innovatief lokaal in Rotterdam – mét een flinke dosis nieuwe kennis, ervaring en internationale vriendschappen.