Bedenk jij graag creatieve oplossingen, ben je ondernemend, kun je goed organiseren en neem je graag de leiding? Dan is de mbo-opleiding Mediamanager op jouw lijf geschreven. In de wereld van mediamanagement werk je - samen met anderen - aan mediaprojecten. Denk aan productpromotie, radio- en tv-producties, tijdschriften, social media en evenementen.
In de creatieve industrie is de mediamanager de schakel tussen de klant en uitvoerende partijen, zoals vormgevers, filmmakers, fotografen en tekstschrijvers. Je leert hoe je projecten aanstuurt en hoe je een mediacampagne opzet. Voor een mediamanager is goed kunnen samenwerken heel belangrijk. Daar besteden we dan ook veel aandacht aan in deze opleiding.
Aan de slag
Je maakt kennis met de basis van het vak mediamanager: samenwerken, klanten adviseren, events organiseren, reclamecampagnes opzetten. Je leert creatief denken door concepten te verzinnen voor bijvoorbeeld een themapark of een promotievideo. Je verdiept je in software als Word, Excel en Outlook. En je leert werken met de tools voor de media-industrie, zoals Adobe InDesign, Illustrator, Photoshop en Première.
Toepassen
Je werkt veel aan praktijkopdrachten. Denk aan: het organiseren van een event, de verkoop van producten of diensten, of het maken van een speelfilm of tv-uitzending. Je vergroot je kennis op het gebied van marketing, verkoop en het maken van planningen. Je verdiept je in nog meer softwarepakketten, zoals Adobe Animate, After Effects, XD, Wordpress en Mailchimp. Verder besteden we veel aandacht aan het opbouwen van je portfolio (die je kunt gebruiken voor je stage).
Stage en afstuderen
Je loopt stage bij een bedrijf, waar je - samen met je collega's - werkt aan echte mediaprojecten. Het kan gaan om een website, magazine, tv-programma, sociale mediacampagne of commercial. In de laatste periode studeer je af bij het bedrijf en schrijf je je eigen examenplan.
Naast de vakken Nederlands, Engels, rekenen, sport, loopbaan en burgerschap, krijg je onder meer:
“Mediamanager is een brede opleiding waar je veel kanten mee op kan, daarom heb ik hiervoor gekozen. De praktijkvakken vind ik het leukst, vooral het Thema ‘Pretpark’ vond ik superleuk om te doen. Daarbij moesten we zelf een ‘pretpark bedenken’ en de stijl en campagne voor het park helemaal tot in details uitwerken.”
Na je opleiding Mediamanager kun je aan de slag in de creatieve industrie. Denk aan een reclame- of communicatiebureau, evenementenbedrijf, radio en televisie, theater en musea. Doorleren op het hbo kan ook, zoals Creative Business, Communicatie of Commerciële economie. Wil je later als zzp’er aan de slag? Dan is GLRXTRA een optie, een extra jaar op het GLR helemaal gericht op ondernemen en het starten van je eigen bedrijf.
Ben je enthousiast geworden over de opleiding Mediamanagement van het Grafisch Lyceum Rotterdam, bekijk dan of je voldoet aan de vooropleidingseisen.
Meld je vóór 1 april 2024 aan. De inschrijving kan eerder sluiten als de numerus fixus is bereikt. Na je aanmelding start de toelatingsprocedure, die bestaat uit een aantal kennismakingsactiviteiten. Zo woon je een voorlichting bij op het GLR en maak je een aantal opdrachten. De volgorde van plaatsing gebeurt op basis van volledige afronding van de toelatingsprocedure. LEES HIER meer over de procedure.
Alumni - Matthijs Kieboom
Matthijs Kieboom startte na zijn opleiding Mediamanagement zijn eigen bedrijf als mediacomponist.
Meer informatieVoor al onze opleidingen geldt een numerus fixus. Dit betekent dat er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is per opleiding. De aanmelding kan eerder sluiten als de numerus fixus is bereikt.