Inloggen MBO

Ga naar Mijn GLR en bekijk je rooster, beoordelingen, documenten en meer.

Inloggen MBO

Inloggen VMBO

Ga naar de vmbo-site en bekijk smoelenboek, documenten en foto’s.

Inloggen VMBO
Interessegebieden

Mediavormgever

Facts

  • Niveau: 4
  • Duur: 3 jaar
  • Vorm: BOL
  • Toelating: VMBO, vanaf kaderberoepsgerichte leerweg
Brochure aanvragen

Over de opleiding

Logo’s en huisstijlen, brochures, websites, apps, visuals, verpakkingen, games en animaties… als mediavormgever maak je krachtige ontwerpen voor allerlei media-uitingen en werk je aan mediacampagnes mét impact. Een perfect startpunt voor een creatieve carrière in de wereld van media en vormgeven.

Mediavormgever is een leuke, afwisselende opleiding voor studenten die creatief én handig met de computer zijn. Je leert werken met kleur, vlakverdeling, lettertypes, illustraties, foto’s en bewegend beeld. Daarnaast leer je hoe je verschillende teken- en ontwerptechnieken toepast, zowel digitaal als handmatig.

Bekijk de video

OPBOUW VAN JE STUDIE

WAT LEER JE IN 3 JAAR?

JAAR 1:

Aan de slag

Je leert hoe het creatieve proces van een mediavormgever werkt: hoe vertaal je de vraag van een klant in een origineel idee en hoe zet je dit idee om in een media-uiting? Je leert hierbij werken met de belangrijkste softwarepakketten, zoals Adobe InDesign, Illustrator en Photoshop. Ook volg je de module ‘Discoveryland’ waarin je kennismaakt met de specialisaties die je vanaf leerjaar 2 kunt volgen.

JAAR 2:

Specialisatie

Je krijgt les in jouw specialisatie. Het creatieve proces wordt steeds complexer en echte opdrachtgevers gaan een rol spelen. Je werkt veel in teamverband aan crossmediale mediacampagnes. Ook word je voorbereid op de stageperiode die plaatsvindt in leerjaar 3.

JAAR 3:

Stage en afstuderen

Het derde jaar staat in het teken van stage. Je gaat aan de slag bij een bedrijf om zo praktijkervaring op te doen. Af en toe heb je een terugkomdag op school om te praten over je ervaringen met je mentor. Tijdens je stage heb je regelmatig contact met de stagecoördinator van het GLR. In de laatste periode van het derde jaar ga je afstuderen. Ook dit doe je bij je stagebedrijf. Je gaat dan werken aan een grote opdracht waarbij alles wat je hebt geleerd, samenkomt. In juni volgt de Eindexpositie op school, waarbij je iedereen (familie, vrienden, maar ook het bedrijfsleven) jouw beste werk kunt laten zien.

Vakken & skills

VAKKEN

  • Vormgeven
  • (Digitale) teken- en ontwerptechnieken
  • Media & Marketing
  • Beeldbeschouwing
  • Onderzoek doen
  • Ideeontwikkeling
  • Presentatietechnieken
  • Ondernemersvaardigheden
  • Nederlands, Engels, rekenen, sport, loopbaan en burgerschap

SOFTWARE SKILLS

  • Adobe InDesign, Illustrator en Photoshop
  • Adobe Premiere Pro en After Effects
  • Wordpress
  • Cinema 4D
  • Unity

PROFESSIONAL SKILLS

  • Creatief
  • Communicatief
  • Onderzoekend
  • Samenwerken
  • Probleemoplossend
  • Betrouwbaar

Specialisaties

Vanaf leerjaar 2 kun je een specialisatie volgen. Voor elk van deze specialisaties is een maximum aantal plekken beschikbaar. Wanneer het maximum aantal inschrijvingen voor een specialisatie is bereikt, kijken we naast talent en inzet ook naar je prestaties bij de reguliere vakken. Het kan voorkomen dat je op basis hiervan in overleg een andere keuze maakt.

Bij de specialisatie Corporate Design richt je je op het vormgeven van een visuele identiteit voor een bedrijf of merk. Wat is de gewenste uitstraling van een bedrijf en hoe kun je dat bereiken? Hoe kan een bepaalde doelgroep het best worden benaderd? Daar ga jij, als vormgever, mee aan de slag. Je ontwerpt niet alleen logo’s en het drukwerk, maar je hebt ook sterke ideeën over bijvoorbeeld de website, de app, advertenties, signage en commercials. Het bedenken van campagnes waarin de boodschap en het imago van de opdrachtgever tot uitdrukking komen, staat steeds centraal. Het is heel belangrijk dat al die verschillende media-uitingen naadloos bij elkaar passen: ze versterken elkaar in het verhaal dat de opdrachtgever aan de doelgroep wil vertellen.

In de specialisatie Interaction Design leer je alles over het maken van interactieve media, zoals websites en apps. Wat is het doel van deze interactieve media en wie zijn de gebruikers? Aan welke eisen en functies moet de media-uiting voldoen? Hoe maak je de site of app gebruiksvriendelijk? Welke informatie is het meest belangrijk en moet snel gevonden kunnen worden? Als interaction designer ga je met deze vragen aan de slag. Uiteraard houd je in je ontwerpen rekening met de huisstijl (corporate design) van de opdrachtgever. Je leert veel over de vormgeving, maar ook over het programmeren van sites en apps. Daarnaast is het belangrijk dat je veel interesse hebt in de constant veranderende technologie.

Wil jij meer leren over verpakkingsontwerp, marketing & branding en corporate design? Kies dan voor de specialisatie Packaging Design. Een goede verpakking draagt bij aan het imago van het merk en verleidt de consument tot het kopen van het product. Je leert hoe je een aantrekkelijk grafisch verpakkingsontwerp maakt. Daarbij houd je natuurlijk rekening met de driedimensionale vorm van de verpakking en alle eisen die voor een verpakking van belang zijn. Als verpakkingsontwerper heb je veel invloed op de identiteit en uitstraling van producten en je moet zorgen dat het product in het schap opvalt.

Kies je voor de specialisatie Animatie, dan leer je hoe je een idee omzet in een goed verhaal, een storyboard en een goed getimede animatic. Animaties worden niet alleen gemaakt om mensen te entertainen, maar ook om je te informeren. Bij een ingewikkelde gebruiksaanwijzing of een moeilijk te lezen jaarverslag, haakt een groot deel van het publiek af. Tenzij je de boodschap vertelt met een leuke, grappige of informatieve animatie: een zogenaamde ‘uitleganimatie’. Welke technieken gebruik je om jouw idee uit te werken naar een 2D- of 3D-animatie? Het maken van een animatie is een tijdrovende klus, waarin je zowel alleen als in teamverband werkt. Het eindresultaat zie je pas wanneer je op de playbutton klikt. En dat geeft de kick!

In de specialisatie Visualiseren leer je illustraties maken die de aandacht trekken, om iets uit te leggen of om een tekst te verfraaien. Je werkt aan nieuwe, oorspronkelijke beelden die er eerder niet waren. Hoe zorg je dat jouw illustraties en visuals moeiteloos aansluiten bij de wensen van de opdrachtgever? Hoe zet je een bepaalde sfeer neer en hoe maak je een productpresentatie? Je leert van alles over verschillende handmatige en digitale tekentechnieken, conceptontwikkeling, fotografie en 2D-animatie. Je brengt veel tijd door achter de computer om je ontwerpen uit te werken.

In de specialisatie 3D Artwork maak je kennis met tal van technieken om jouw ontwerp in een derde dimensie uit te voeren. Creëer bijvoorbeeld een virtual reality (VR)-omgeving, waarin je de gebruiker op een bijzondere manier iets laat ervaren. Of voeg een 3D-object of -karakter toe aan een bestaand filmpje (augmented reality). Ook het ontwerpen en modelleren van 3D-objecten voor 3D-printing, interactieve presentaties, filmpjes en games behoort tot jouw expertise. Hierbij is het heel belangrijk dat je ‘3D-modellen’ (bijvoorbeeld van voertuigen of gebouwen) zo écht mogelijk lijken.

Je kunt je ook specialiseren in Lifestyle & Media. Hierbij leer je om de nieuwste stijlen en trends te vertalen in hippe dessins en creatieve ontwerpen. Lifestyle & Media is dé specialisatie voor vormgevers met een neus voor trends, die graag vernieuwende ontwerpen maken voor verschillende doelgroepen! Je leert alles over lifestyle, styling, trendwatching en analyse, grafisch vormgeven, 2D-ontwerpen, conceptdenken, prototyping, marketing en cultuurgeschiedenis. Je leert hoe je trendy dessins maakt en hoe je ze doorvoert naar producten, displays, brochures, tijdschriften en kleding. Vooral trendy tijdschriften en ontwerpbureaus op het gebied van styling werken graag met vormgevers met een goede kijk op lifestyle en media.

Binnen de specialisatie Ruimtelijke vormgeving laat je je creativiteit los op ruimtelijke ontwerpen voor in winkels en showrooms. Ook ontwerp je opvallende stands voor bedrijven. Als ruimtelijk vormgever moet je commercieel sterk zijn en technisch en ruimtelijk inzicht hebben. Je leert visuals en ontwerpen maken, zowel met de hand als op de pc, Mac of iPad. Je leert hoe je een bepaalde sfeer kunt neerzetten en hoe je die uitwerkt in 3D. Je experimenteert met o.a. virtual reality en je leert veel over conceptontwikkeling, materialen, styling, visuele presentatie, marketing en communicatie.

In de specialisatie Mixed Media ligt het accent op onderzoek, ideevorming in combinatie met (digitale) techniek en het uiteindelijke mediaproduct. Je leert hoe je creatieve ideeën ontwikkelt en hoe je kunt experimenteren met (digitale) 3D- en 2D-technieken en materialen. Naar aanleiding van de opdracht van de klant, doe je onderzoek. Als je een idee hebt, bepaal je wat het beste medium is en wat de beste (digitale) technieken zijn om het idee vorm te geven. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met stock-motion, video, hout, illustratie, QR codes, virtual of augmented reality? Hoe combineer je verschillende technieken om tot het beste mediaproduct te komen? Het is voor deze specialisatie belangrijk dat je onderzoekend, nieuwsgierig naar (digitale)techniek, zelfstandig en flexibel bent.

Is Mediavormgever iets voor jou?

  • Je bent creatief en kunt te gekke, nieuwe ideeën verzinnen.
  • Je vindt het leuk om met computers en diverse software te werken.
  • Je bent communicatief vaardig, initiatiefrijk en nauwkeurig.
  • Je kunt goed samenwerken en raakt niet snel van de wijs als je werkt met deadlines.

TIM VAN DAM

Student Mediavormgever

Wat ik tof vind, is dat je hier je creatieve grenzen leert verleggen. In mijn hoofd heb ik genoeg ideeën en door de lessen kan ik die nu kwijt. Je leert ook verder kijken dan je eigen wereldje. Alle docenten hebben een eigen kijk op ontwerpen en vormgeven, dat vind ik heel interessant. Later wil ik iets doen met corporate design, maar ik sta zeker ook nog open voor andere richtingen.

Na je studie

JOUW TOEKOMST ALS MEDIAVORMGEVER

Na de opleiding Mediavormgever kun je aan de slag bij onder meer ontwerpstudio’s, reclamebureaus, bureaus voor interactieve communicatie, webdesignbureaus en gamebedrijven. Je kunt ook als freelancer aan de slag, dat is heel normale in deze sector. Doorleren op het hbo kan ook, bijvoorbeeld een opleiding op een kunstacademie. Het GLR heeft ook een goede samenwerking met The University of Northampton en Newcastle College, waar je de mogelijkheid hebt om in één jaar je bachelor-diploma te behalen.

Vooropleidingseisen

Ben jij enthousiast geworden over de opleiding Mediavormgever? Bekijk dan hieronder of je de juiste vooropleiding hebt.

vmbo

  • Diploma vmbo theoretische/gemengde leerweg
  • Diploma vmbo kaderberoepsgerichte leerweg
  • Diploma mavo

HAVO/VWO

  • Diploma havo/vwo
  • Overgangsbewijs havo/vwo klas 3 naar 4

MBO

  • Diploma mbo-niveau 3 of 4

TOELATING

Na je aanmelding start de toelatingsprocedure, die bestaat uit een aantal kennismakingsactiviteiten. Zo woon je een voorlichting bij op het GLR en maak je meerdere (creatieve) opdrachten thuis. De volgorde van plaatsing gebeurt op basis van volledige afronding van de toelatingsprocedure. LEES HIER meer over de procedure. 

Helaas, de aanmelding voor deze opleiding voor komend schooljaar is inmiddels gesloten. Het aantal aanmeldingen overstijgt de numerus fixus. De aanmelding opent weer op 1 oktober.

Lees de studiebijsluiter - niveau 4

Volg ons op