Inloggen MBO

Studenten kunnen hieronder inloggen op Mijn GLR en Osiris. Ouders van studenten jonger dan 18 jaar, kunnen via de onderste knop inloggen op het ouderportaal van Osiris. Meer info vind je HIER.

Inloggen VMBO

Ga naar de vmbo-site en bekijk smoelenboek, documenten en foto’s.

Unieke samenwerking

Leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs kunnen nu een volwaardig GLR-diploma behalen in het profiel Media, Vormgeving en ICT. Dit is mogelijk geworden door een unieke samenwerking tussen het Grafisch Lyceum Rotterdam, Com in Beeld en Stichting Boor. Op vrijdag 17 september hebben de partijen hun handtekening gezet onder de overeenkomst van het unieke samenwerkingsproject Cam on Wheels.

Leerlingen volgen hun vmbo-opleiding binnen het speciaal onderwijs van Stichting BOOR; Mytylschool De Brug (lichamelijke beperking), Passer College (Autisme) en het Recon college (chronisch en/of ernstig ziek). Twee dagen per week komen ze naar het filmproductiehuis Cam on Wheels in de Rotterdamse Lloydstraat (naast RTV Rijnmond) voor de praktijk- en theorielessen, volgens de systematiek van de vmbo-afdeling van het GLR. De overige dagen gaan ze naar school waar ze hun algemene vakken volgen. Cam on Wheels biedt keuzevakken en stages gelieerd aan het MVI-profiel voor leerlingen die niet het hele MVI-profiel volgen, denk aan thuiszitters en ernstige zieke of lichamelijk beperkte jongeren.

GLRdiploma

‘Onder begeleiding van twee AV-Media-docenten werken de leerlingen aan echte audiovisuele producties’, vertelt Charlotte Laluan, MVI-docent van het GLR. ‘Daarnaast werken ze onder meer aan verpakkingen, het programmeren van Raspberry Pi's en het opmaken van interactieve magazines. Ik geef geen lessen, maar begeleid de docenten van Cam on Wheels. Ik zorg ervoor dat de MVI-lessen en examens worden gegeven volgens onze systematiek. De eerste groep doet dit jaar eindexamen onder onze vlag. Ze krijgen een diploma dat aantoont dat zij het MVI-profiel bij ons hebben gedaan: een echt GLR-diploma dus.’

Bijzonder
Ze vervolgt: ‘Ik vind het heel bijzonder om betrokken te zijn bij deze samenwerking. Het is interessant om samen met Cam on Wheels en Stichting BOOR de structuur van de opleiding zo goed mogelijk vorm te geven. Daarnaast vind ik het heel mooi om deze doelgroep kennis te laten maken met MVI. Ze kunnen heel veel en zijn erg gemotiveerd. Het is mooi dat we ze deze kans bieden. Per leerling bekijken we de mogelijkheden, dus er komt veel maatwerk bij kijken.’

Ondertekening van de overeenkomst

GETALENTEERDE JONGEREN

Cam on Wheels faciliteert voor Stichting BOOR, samen met het GLR, het MVI-onderwijs en een doorlopende leerroute voor digitale beeldgeletterdheid voor leerlingen van 5 tot 21 jaar. Het streven van deze unieke samenwerking is dat jongeren met en zonder beperking samen leren en samen hun talenten kunnen ontwikkelen middels de inzet van beeld. Mascha Legel is directeur van Stichting Com in Beeld: ‘De mbo-studenten van het GLR en de (oud-)leerlingen van Cam on Wheels vormen samen een top crew binnen het onderwijs en de producties. Veel getalenteerde, slimme jongeren met een beperking, met name die met een communicatieve uitdaging, kregen geen kans om in het vakgebied AV-media terecht te komen. Juist dit vakgebied biedt veel mogelijkheden voor jongeren met een (sociale, communicatieve, verstandelijke, fysieke) beperking, zowel door de communicatievorm als de technische toegankelijkheid. Dankzij het GLR kunnen we dit nu mogelijk maken.’

CADEAUTJE

Mascha is heel blij met de samenwerking met het GLR en Stichting BOOR. ‘Zowel het vmbo als het mbo heeft de wens geuit meer jongeren met een beperking te kunnen toelaten. Doordat de huidige leerlingen een vmbo-diploma van het GLR in ontvangst nemen, kunnen zij beter doorstromen naar het mbo en ontstaat er een doorlopende leerlijn. Dit jaar zijn er al twee studenten met een beperking toegelaten en de leerlingen waarmee we nu werken, kunnen volgend jaar doorstromen naar het mbo. Ik zie de samenwerking echt als een cadeautje, ik kan niet anders zeggen. Het geeft een kick om te zien dat we leerlingen uit het speciaal onderwijs op deze manier uit het verdomhoekje halen en hen zeggenschap geven over hun eigen verhaal, middels beeld en woord!’

Volg ons op